Sonntag, 24. Mai 2009

گفت و گو درباره رئیس جمهوری بعدی ایران در لندن

در غرب لندن در ساختمان کلیسای کوچکی که در سال 1886 ساخته شده روز شنبه دوم خرداد 1388 برابربا 23 مه 2009 ، بحث بر سر انتخابات ریاست جمهوری ایران داغ بودچه کسی رئیس جمهوری شود بهتر است؟

عطاالله مهاجرانی، از دولتمردان کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، احمد سام روزنامه نگار و محقق و از نویسندگان روزنامه اطلاعات، مجید تفرشی تاریخ نگار و نویسنده و حسین انصاری پور مترجم و روزنامه نگار از سخنرانان میزگرد انتخاباتی در کانون توحید بودند.

احمد سام که یکی از اولین سخنرانان بود گفت که می‌خواهد اعلام كند كه چرا به آقای احمدی نژاد رای نخواهد داد.

محور سخنرانی احمد سام، یادآوری شعار های انتخاباتی محمود احمدی نژاد و مقایسه آن با عملکرد دولت او بود.

از جمله این انتقادها رد و تکذیب شعار "آوردن پول نفت بر سر سفره مردم" از سوی آقای احمدی نژاد و حرکات نمایشی در سفرهای استانی و کاهش اعتبار و منزلت جهانی ایرانیان به واسطه رفتار و موضع گیری دولت نهم بود.

به گفته آقای سام سفرهای استانی دولت محمود احمدی نژاد "عوام گرایانه" است چراکه تمامی هیات دولت اعم از وزرای خارجه و نفت را به استان های مختلف برده اند و وقت آنها را هدر داده اند و سپس مردم را به خیابان کشاندند تا به دنبال خودروی رئیس جمهوری بدوند

به گفته آقای سام چهار سال است دولتی در ایران در راس كار است كه حمایت مجلس، صدا و سیما، سپاه، بسیج و قوه قضاییه و همه شرایط مساعد برای كار را داشته است و هیچ كس نمی‌تواند بگوید سنگ اندازی در راه دولت وجود داشته است.

آقای سام در انتها این پرسش را مطرح کرد که آیا واقعا نمی شد ایران را در چهار سال گذشته بهتر از این اداره کرد؟

عطاالله مهاجرانی، سخنران بعدی این مراسم بود که گفت که شرکت حداقلی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو باعث به وجود آمدن دولت حداقلی همچون دولت فعلی می شود و شرکت حداکثری در انتخابات و بالابردن سقف مشارکت، می تواند به تشکیل یک دولت حداکثری منجر شود که با خواست تعداد بیشتری از شهروندان مطابقت دارد.

آرزوی بازگشت به عقل و تجربه

آقای مهاجرانی با یادآوری جایگاه عقل در میراث فرهنگی و دینی و و مرتبه خرد در ادبیات فارسی، دولت ایران در چهار سال اخیر را " ضد تجربه ترین" و " ضد تعقل ترین" دولت در تاریخ ایران خواند و گفت اداره امور هیچگاه در ایران به این اندازه بی سامان نبوده است و مثال آن هم در لایحه بودجه كاملا آشكار است.

آقای مهاجرانی با اشاره به رسوایی‌های مالی اخیر در میان نمایندگان مجلس بریتانیا گفت که مبلغ كل این رسوایی مالی كه منجر به بركناری رئیس مجلس، دو نماینده مجلس و برخی از اعضای كابینه بریتانیا شد حدود ‪ ۲۰۰‬میلیون تومان بوده در صورتی كه این مبلغ پول خرد آقای احمدی نژاد است كه در سفرهای خود در میان برخی از مردم و دانشجویان پخش می‌كند.

او با ذکر جمله ای از نهج البلاغه که می گوید میراث عقل و خرد حفظ تجربه است، آرزو کرد مردم ایران با انتخابی که در 22 خرداد می کنند به "بازگشت عقل و تجربه به عرصه مدیریت کشور" رای دهند تا هر فرد دیگری تا این دوره‌ای كه با آقای احمدی نژاد آغاز شده تا چهار سال دیگر ادامه پیدا نكند.

حسین انصاری پور هم که از مدافعان آقای احمدی نژاد است به دفاع از دیدگاه های دولت پرداخت و از جمله سیاست دولت نهم درباره پرونده اتمی ایران را ستود و گفت از دیدگاه او به دولت آقای احمدی نژاد دو انتقاد یکی درباه پرونده تحصیلی علی کردان وزیر سابق کشور که با رای مجلس از کار برکنار شد و دیگری سخنان اسفندیار رحیم مشایی که از دوستی با مردم اسرائیل سخن گفته بود وارد است.

آقای انصاری در دفاع ازسیاست های دولت نهم گفت که برخی از سیاست های آقای احمدی نژاد نظیر سفرهای استانی باعث شده که حتی در بریتانیا هم نخست وزیر به سفر استانی برود و با مردم دیدار عمومی انجام دهد.

.

.