Freitag, 17. Juli 2009

هاشمی رفسنجانی:راه علاج شرایط امروز را خواهم گفت

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در خطبه اول نماز جمعه تهران گفت که در سخنان امروز خود «راه علاجی» را که برای شرایط امروز ایران در نظر دارد اعلام خواهد کرد.

وی افزود:«امیدوارم سایر مسوولان هم به این مساله فکر کنند و این راهی باشد تا با ابهت و همدلی که تا این‌جا رسیده‌ایم آینده را هم برای نسل‌های بعد طی کنیم.»

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پس از هشت هفته امامت نماز جمعه تهران را بر عهده گرفت. این اولین باری است که وی پس از انتخابات ریاست جمهوری در نماز جمعه شرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رئیس مجلس خبرگان، نماز جمعه این هفته تهران را با نمازجمعه‌ هفته‌های اول انقلاب به امامت آیت‌الله طالقانی تشبیه کرده‌است که «جمع زیادی از مردم با همه سلیقه‌ها» در آن شرکت می‌کردند.

رئیس مجلس تشخیص مصلحت با بیان اینکه انتخابات اخیر خوب شروع شد، گفت: «همه چیز آماده یک افتخار بزرگ برای کشور ایران بود، اما اینطور نشد.»

وی ادامه داد: «جمهوری اسلامی لفظ تشریفاتی نیست. هم جمهوری است و هم اسلامی. باید این دو با هم باشند. اگر هر یک از این دو آسیب ببیند، دیگر انقلاب و جمهوری اسلامی نخواهیم داشت.»

وی با بیان اینکه چند پیشنهاد برای فرونشاندن «بحران» دارد، اعلام کرد که پیشنهادهایش را با تعدادی از اعضای مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرده است.

آقای هاشمی « حفظ اعتماد مردم به حکومت» را مهمترین راهکار خود عنوان کرد و افزود: «باید اعتماد مردم به جمهوری اسلامی احیا و از زندانیان و آسیب دیدگان حوادث اخیر دلجویی شود.»

وی با اشاره به دوران حکومت پیامبر اسلام گفت: «سر و كار پيغمبر اسلام در جامعه خود نه با زور بود و نه با قدرت بلكه با مردم بود و با همين مردم وفاداري جامعه را اداره و در مقابل دشمنان نيز ايستادگي كردند.»

وی اظهار امیدواری کرد که از این اجتماع برای «حل مشکلات آینده کشور و ایجاد وحدت، همدلی، همراهی و حرکت در جهت اهداف انقلاب اسلامی» استفاده شود.

بسیاری از معترضان به نتایج انتخابات اعلام کرده بودند که برای پیگیری اعتراضات خود در نماز جمعه این هفته شرکت خواهند کرد.

گزارش‌های رسیده از تهران حاکی از حضور گسترده معترضان در محل برگزاری نماز جمعه‌است.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات نیز اعلام کرده بودند که در نماز جمعه این هفته شرکت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران(ایلنا)، همزمان با شروع نماز جمعه تلفن‌های همراه منطقه منتهی به میدان انقلاب، ولیعصر، بلوار کشاورز، خیابان انقلاب، خیابان جمهوری، میدان فردوسی قطع شده‌است.

خطیب جمعه تهران از نمازگزاران خواسته‌است که «جایگاه نماز جمعه و قداست آن با اظهارات و شعارهایی که جنبه عمومی و اصولی ندارد، آلوده نشود.»