Sonntag, 19. Juli 2009

٣ مردادماه روز همبستگی جهان با مردم ایران، روزیکه دنیا به ایرانیان میگوید ، ما همه با هم هستیم

در پی برخاستن موج تازه‌ای از اعتراضات مسالمت‌آمیز در تهران به دنبال نماز جمعه این هفته (۱۷ ژوئیه / ۲۶ تیر)، برخی محافل و سازمان‌های بین‌المللی بر ضرورت حمایت از اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران تکیه کرده و روز ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) را روز حمایت از مردم ایران اعلام کرده‌اند.از میان اظهارات علی اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه، به ویژه یک دیدگاه مشخص، توجه سازمان‌های مدافع حقوق بشر را برانگیخت. آقای رفسنجانی اظهار داشته است که مقامات جمهوری اسلامی در برخورد با مخالفان مدارا و ملایمت کافی از خود نشان نمی‌دهند و هر اعتراضی را، هرچند که نرم و بی‌خطر باشد، با پیگرد و زندان خاموش می‌کنند. رفسنجانی به صراحت آزادی دستگیرشدگان جنبش اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را خواستار شده است. به نظر رفسنجانی این افراد جز بیان عقیده و نظر، که قوانین جاری جمهوری اسلامی نیز آن را مجاز شناخته، کاری انجام نداده‌اند.
محافل و چهره‌های مدافع حقوق بشر در ایران و جهان از این آقای رفسنجانی پشتیبانی کرده‌اند. شیرین عبادی حقوقدان ایرانی در گفتگویی با نشریه اشپیگل، نماز جمعه‌ی اخیر به امامت هاشمی رفسنجانی را حادثه‌ای مهم دانست "نه تنها برای ایران بلکه برای تمام جهان اسلام." زیرا به نظر خانم عبادی در این سخنرانی روحیه مداراجویی و حق‌گویی زنده بود.

خانم عبادی در گفتگو با اشپیگل به این موضوع مهم اشاره کرده که در تظاهرات روزهای اخیر شعارهای "مرگ بر روسیه و مرگ بر چین" هم شنیده شد، و این نشان می‌دهد که مردم می‌دانند کدام کشورهای خارجی در کنار حاکمان و در برابر خواست مردم جبهه گرفته‌اند. به قول خانم عبادی این دو کشور خود موازین حقوق بشر را در مورد مردم خود به شدت نقض می‌کنند، پس تعجبی ندارد که اینک از زورگویی حاکمان ایران هم دفاع کنند.

شیرین عبادی از انتقادات هاشمی رفسنجانی پشتیبانی کرد، اما آن را کافی ندانست. به عقیده خانم عبادی برای بیرون رفتن از بحران سیاسی کنونی تنها یک راه حل وجود دارد: دولت باید به رأی مردم احترام بگذارد و اعتراضات مردم را با خشونت خفه نکند.