Freitag, 17. Juli 2009

تردید وزیر دفاع آمریکا به حل مناقشه‌ی اتمی ایران

وزیر دفاع آمریکا با ابراز نگرانی شدید از اقدامات ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی در روز پنج‌شنبه (۱۶ ژوئیه) در "کلوب اقتصادی" در شیگاگو گفت، که وی خوش‌بینی چندانی به حل مناقشات اتمی با ایران ندارد.

خطر رقابت هسته‌ای تسلیحاتی در خاورمیانه

به گفته گیتس، نه تنها برنامه اتمی ایران، بلکه «ناتوانی» جامعه جهانی برای تاثیری قاطع بر رهبران ایران نیز خطرناک است. به گفته وزیر دفاع آمریکا در صورت دستیابی ایران به جنگ‌افزارهای اتمی، خطر رقابت تسلیحاتی هسته‌ای در خاورمیانه «بسیار واقعی» خواهد بود.

وزیر دفاع آمریکا‌ارزیابی از نتایج حمله به تاسیسات اتمی ایران را غیرممکن دانست و گفت: «پیامد‌های این حمله کاملاً غیرقابل پیش‌بینی بوده و باید صریحاً گفت‌، که این پیامدها بسیار مخرب خواهند بود.»

گیتس در ادامه سخنان خود افزود، یکی از مشکلات موجود، اقناع کشورهای دیگر درباره وضعیت خطرناک کنونی است. به گفته وزیر دفاع آمریکا، به ویژه روسیه حاضر به پذیریش این موضوع نیست، که بلندپروازی‌های اتمی ایران تنها تهدیدی برای آمریکا نبوده، بلکه بیشتر تهدیدی برای منطقه به شمار می‌آید.

ایران پیش از آنکه امکان بکارگیری سلاح هسته‌ای علیه آمریکا را داشته باشد، آن را در منطقه بکار خواهد بست.

گرچه جمهوری اسلامی بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید ورزیده، کشورهای غربی کماکان کسب انرژی از طریق نیروگاه‌های اتمی در ایران را پوشش و استتاری برای ساخت بمب اتمی می‌دانند.

زمان محدود برای آغاز مذاکرات با ایران

هیلاری کلینتون وزیرامورخارجه آمریکا، در سخنرانی مهمی درباره سیاست‌خارجی این کشور در روز چهارشنبه (۱۵ ژوئیه) نیز اعلام کرد، دولت ایران باید تصمیم خود را بگیرد، یا تهران به جامعه بین‌المللی خواهد پیوست و یا اینکه به انزوای جهانی این کشورهر چه بیشتر افزوده خواهد شد.

وزیر امورخارجه آمریکا بار دیگر با اشاره به علاقه و آمادگی واشنگتن برای مذاکره با ایران گفت: «این گفت‌وگوها باید هرچه زودتر آغاز شوند، مدت اعتبار این پیشنهاد تا ابد نخواهد بود.»

برنار کوشنر، وزیر امورخارجه فرانسه نیز در سنای این کشور گفته است، که در صورت توافق همگانی، پاریس نیز مجبور به رسمیت شناختن انتخابات ایران است. کوشنر افزود، فرانسه خواهان افزایش روابط خود با جنبش مردم ایران است و با برنامه اتمی ایران نیز مخالفت دارد.