Samstag, 18. Juli 2009

احداث محوطه ای جهت انجام آزمایش اتمی در کویر لوت

"کورسور"، "INFOX"، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 27 تیرماه

ایران در مراحل نهایی تاسیس محوطه ای برای انجام آزمایشات هسته ای در بخش شرقی صحرای مرکزی کشور یعنی "کویر لوت" است.

این محل توسط کارشناسان ایران با توجه به تجارب کره شمالی، شریک ایران در برنامه هسته ای انتخاب شده است.

به گزارش Debka، دو دیپلمات آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردند که ایران کلیه امکانات لازم را در اختیار دارد که طی شش ماه، اولین آزمایش هسته ای خود را انجام دهد.

یادآوری می کنیم که بر اساس گزارش اداره جاسوسی آلمان (BND) ایران می تواند تا شش ماه دیگر بمب اتمی بسازد و آنوقت بر اساس تجارب کره شمالی می تواند اقدام به انجام آزمایش زیر زمینی هسته ای کند. این مطلب را سه روز پیش مجله "اشترن" به نقل از یک منبع آگاه در محافل جاسوسی گزارش داد.

منابع BND به این نشریه اطلاع دادند که ایران از چرخه کامل غنی سازی برخوردار است که به این کشور اجازه می داد تا اورانیوم غنی شده در حد مصارف نظامی تولید کند. به همین خاطر مقامات ایران در حال حاضر توجه اصلی خود را به برنامه موشکی که توان حمل کلاهک هسته ای را داشته باشند، معطوف ساخته و تلاش دارند که از غرب از جمله آلمان فناوری های لازم در این زمینه را کسب کنند.

برخی ازمنابع سیاسی غربی به خبرگزاری "آسوشیتدپرس" اطلاع دادند که ایران کلیه تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انجام بازرسی های جدید برنامه هسته ای خود را مسدود ساخته و این در حالیست که هم اینک این کشور به ابزار لازم برای انجام آزمایشات هسته ای طی شش ماه دست یافته است.

یکی از منابع می گوید ایران امکان انجام آزمایشات هسته ای طی شش ماه را پیدا کرده است. ایران در برابر هر گونه تلاش بازرسان بین المللی برای بررسی تاسیسات هسته ای خود مانع تراشی می کند. به گفته این مقام آگاه که نخواست نامش ذکر شود، این مسئله از تلاش برای حفظ روند روز افزون فعالیت ها در این تاسیسات حکایت می کند.