Mittwoch, 15. Juli 2009

«درشكه پرنده» باز هم در آسمان ايران نقش آفرينى كرد

روزنامه ابرار اقتصادی: صبح زودكه از خواب برخواست دلش شورمى زد، اما با خود كنار آمد و علت را برگردن شور و حال سفر انداخت. با كلى اميد و آرزو به فرودگاه رسيد و پس از گذشت مراحل مختلف بارگيرى خود در مقابل اولين پلكان پرنده سفيد ديد، هر پله اى كه بالا مى رفت گويى پتكى كه بر طبل قلبش مى نواختند، زمان مى گذشت و ضربان سريعتر و بلندتر مى شد، اما هرچه مى گذشت انگار اين پرنده خوش خط و خال چهره اش تغيير مى كرد، انگار ديگر مانند قوى سفيد داستانهاى مادربزرگ نبود اصلا انگار همان سفير مرگ بود احساس كرد هيجان سفر بر او چيره شده چشمانش را بست تا آرام شود ولى نمى دانست آرام آرام به آرامش ابدى سفر مى كند. روحش شاد و يادش گرامى. اى كاش بازمى گشت تا يك بار ديگر پسر خردسالش مى توانست گرماى آغوش پدر را با وجودش لمس كند. اما اين اولين بارى نبود كه اين سانحه تلخ قلب هر ايرانى را به درد مى آورد. از اولين بارى كه يك هواپيما در ايران سقوط كرد نزديك به ۲۹ سال مى گذرد و تاكنون نزديك به ۲ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. واقعيت اين كه ايران كشورى است با يك ناوگان هوايى بسيار پرريسك و فرسوده ، غالب پرنده هاى مسافرى در ايران را از ليست خارج شدگان كشورهاى دسته دوم در صنعت هوا و فضا تشكيل مى دهند، لرزش درون هواپيما در بسيارى از سفرهاى داخلى به حدى است كه هر مسافر نگرانى را به ياد سفرهاى با درشكه عصر قجرى مى اندازد. اما نكته جالب در شيوه اطلاع رسانى پس از حادثه توسط مسئولين هواپيمايى است كه عوض پاسخگويى قانع كننده به بازماندگان حوادث و ملت ايران ، خلبان شهيد را مورد هجمه قرار مى دهند و خود برى از هرگونه اتهامى بر بلنداى كرسى بر آن جلوسيده با صداى رساتر در مدح افتخاراتشان ترنم آغاز مى كنند ، گويى اين كرسى وفاى به عهد خود را نقدا تقديم كرده است. و انگار اصلا قرار نيست مسئولين بر بلندا ى جلوسيده صنعت حمل و نقل كشور روزى با همين درشكه هاى پرنده به پرواز درآيند. گروه نشريات ابرار اين مصيبت برجان حك شده را به بازماندگان اين فاجعه و ملت شريف ايران تسليت عرض مى كند و از خداوندمنان براى آن رفتگان طلب آمرزش و براى باقى ماندگان كشور پهناور ايران طلب جرات سوار شدن بر گارى پرنده را مسألت دارد.

آمار سوانح هوايى
بر اساس آمار شبكه ايمنى هوانوردى ايران، يك هزار و ۵۳۰ سانحه هوايى در ميان هواپيماهاى ايران رخ داده است كه بين پنجاه تا هفتاد سانحه آن مرگباربوده اند۴۰. حادثه هوايى از سال ۱۹۴۴ ميلادى تا انقلاب ايران در سال ۱۳۵۷ ثبت شده است پس از انقلاب سال ،۱۳۵۷ بيش از هزار و ۴۰۰ صد نفر جان خود را در سوانح هوايى ايران از دست داده اند.سقوط هواپيماى نظامى در كرمان با ۲۷۶ كشته بزرگترين سانحه هوايى جهان بين سال هاى ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ ميلادى بوده است. اولين حادثه هوايى پس از انقلاب در يكم تير سال ۱۳۵۹ (۲۱ ژوئن ۱۹۸۰) رخ داده است و پس از آن تا خردادماه سال ۱۳۸۳ تعداد ۲۳۳ سانحه غير نظامى رخ داده است. كه از ميان آنها ۶۷ سانحه مرگبار، منجر به ۹۹۸ كشته و ۹۷ مجروح شده است. بر اساس آمارهاى ديگر تعداد كشته هاى سانحه هاى هوايى ايران ۲ ارديبهشت ۱۳۸۴ به ۱۳۴۵ نفر رسيده است. كه اگر تعداد ۱۲۸ كشته حادثه ۱۵ آذر ۱۳۸۴ و ۱۱كشته هواپيماى فالكن۲۰ سپاه را به آن بيفزاييم اين آمار تا آغاز شهريور ۱۳۸۵ به ۱۴۸۴ نفر مى رسد.همچنين در ظهر روز چهاشنبه ۲۴/۴/۸۸ نيز يك فروند هواپيماى مسافربرى از نوع توپولف متعلق به شركت هواپيمايى كاسپين كه عازم ارمنستان بود دقايقى پس از بلند شدن از فرودگاه امام(ره) تهران در حوالى قزوين سقوط كرد كه منجر به كشته شدن تمامى ۱۶۹ سرنشين (مسافر و خدمه) اين هواپيما شد.
آمار سوانح مهم هوايى ايران در ۳۰ سال گذشته
سال ۱۳۸۸
در ظهر روز چهاشنبه ۲۴/۴/۸۸ نيز يك فروند هواپيماى مسافربرى از نوع توپولف متعلق به شركت هواپيمايى كاسپين كه عازم ارمنستان بود دقايقى پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمينى(ره) تهران در در ۱۲ كيلومترى جنوب قزوين بين منطقه فارسيان و جنت آباد در بخش مركزى قزوين سقوط كرد كه منجر به كشته شدن تمامى ۱۶۹ سرنشين (مسافر و خدمه)اين هواپيما شد.
سال ۱۳۸۷
۲۷ بهمن :۱۳۸۷ هواپيماى مسافربرى ايران ۱۴۰ در حوالى فرودگاه شاهين شهر اصفهان سقوط كرد و تمامى ۵ سرنشين هواپيما جان باختند۱۶. تير :۱۳۸۷ يك فروند هواپيماى شكارى اف-۵ ارتش ايران در حين انجام مأموريت در پايگاه هوايى اميديه خوزستان سقوط كرد و خلبان و كمك خلبان آن كشته شدند۲۳. خرداد :۱۳۸۷ يك فروند كايت موتوردار نظامى حين بارريزى با چتر سقوط كرد و ۲ سرنشين آن در دم جان باختند۲۶. فروردين :۱۳۸۷ يك فروند هواپيماى سوخو ۲۴ متعلق به نيروى هوايى ارتش جمهورى اسلامى ايران حوالى ساعت ۱۹ هنگام فرود دچار نقص فنى شد و سقوط كرد. خلبان و كمك خلبان اجكت كردند و سالم ماندند.
سال ۱۳۸۶
۱۲ دى ۱۳۸۶ (۲ ژانويه ۲۰۰۸): يك فروند هواپيماى فوكر ۱۰۰ شركت ايران اير ساعت هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار حادثه شد. اين هواپيما كه حدود ۱۰۰مسافر داشت، قرار بود تهران به مقصد شيراز پرواز كند، اما چرخ هاى هواپيما هنگام برخواستن به علت انحراف از باند فرودگاه كنده شد و بال هواپيما آتش گرفت۵. آذر ۱۳۸۶ (۲۶ نوامبر ۲۰۰۷): يك فروند هواپيماى نظامى اف-۴ فانتوم ارتش ايران به علت نقص فنى در منطقه كنارك چابهار سقوط كرد و دو سرنشين آن كشته شدند.
سال ۱۳۸۵
۶ آذر ۱۳۸۵ (۲۷ نوامبر ۲۰۰۶): يك فروند هواپيماى آنتونوف ۷۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در فرودگاه مهرآباد سقوط كرد. در اين حادثه ۳۶ نفر كشته و ۲ نفر زخمى شدند۱۰. شهريور ۱۳۸۵ (۱ سپتامبر ۲۰۰۶): سقوط هواپيماى توپولوف-۱۵۴ شركت ايران ايرتور در فرودگاه مشهد. اين هواپيما در مسير بندر عباس-مشهد در حال حركت بود. اين هواپيما حامل ۱۴۸ مسافر بود. در اين حادثه ۲۸ نفر كشته و ۵۰ نفر زخمى شدند.
سال ۱۳۸۴
۱۹ دى ۱۳۸۴ (۹ ژانويه ۲۰۰۶): يك هواپيماى فالكن۲۰ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در شمال غرب ايران سقوط كرد و تعدادى از مقامات ارشد سپاه، از جمله احمد كاظمى، فرمانده نيروى زمينى سپاه، كشته شدند۱۵. آذر ۱۳۸۵ (۶ دسامبر ۲۰۰۵): يك فروند هواپيماى سى-۱۳۰ ارتش ايران كه شامل خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، بر روى منطقه اى مسكونى در تهران سقوط كرد كه بيش از ۱۱۰ كشته برجاى گذاشت.اول ارديبهشت :۱۳۸۴ يك فروند بوئينگ ۷۰۷ هواپيمايى ساها كه در مسير كيش- تهران در حركت بود در فرودگاه مهرآباد از مسير منحرف شد و وارد رودخانه كن شد. در اين حادثه يك نفر كشته شد.
سال ۱۳۸۲
۲۱ بهمن ۱۳۸۲ (۱۰ فوريه ۲۰۰۴): يك فوكر-۵۰ در هنگام فرود آمدن در فرودگاه شارجه به زمين برخورد كرد و ۴۳ نفر از ۴۵ مسافر آن كشته شدند.
سال ۱۳۸۱
۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۲ (۱۷ مه ۲۰۰۳): هواپيماى ياك-۴۰ از شركت فراز قشم در نزديكى سارى سقوط كرد و طى آن ۳۰ نفر از جمله رحمان دادمان وزير راه، كشته شدند۳۰. بهمن ۱۳۸۱ (۱۹ فوريه ۲۰۰۳): يك ايليوشين-۷۶ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در جنوب شرق ايران سقوط كرد و تمام ۲۷۶ سرنشين آن جان باختند.
سال ۱۳۸۰
۲۳ بهمن ۱۳۸۰ (۱۲ فوريه ۲۰۰۲): هواپيماى توپولوف-۱۵۴ شركت ايران ايرتور در نزديكى خرم آباد با كوه برخورد كرد و ۱۱۹ نفر كشته شدند.
سال ۱۳۷۸
۱۳ بهمن ۱۳۷۸ (۲ فوريه ۲۰۰۰): يك فروند هواپيماى سى-۱۳۰ متعلق به نيروى هوايى ارتش جمهورى اسلامى ايران در فرودگاه مهرآباد با يك ايرباس آ-۳۰۰ در حال توقف، تصادف كرد و همه ۸ سرنشين هواپيماى سى-۱۳۰ كشته شدند.
سال ۱۳۷۵
۲۰ خرداد ۱۳۷۵ (۹ ژوئن ۱۹۹۶): بوئينگ ۷۲۷ ايران اير در فرودگاه رشت دچار سانحه شد و در اثر آن ۴ نفر كشته شدند۲۳. اسفند ۱۳۷۵ (۱۳ مارس ۱۹۹۷): يك فروند هواپيماى سى-۱۳۰ متعلق به نيروى هوايى ارتش جمهورى اسلامى ايران در دزفول سقوط كرد و ۸۶ سرنشين آن كشته شدند۱۳. اسفند ۱۳۷۵ (۳ مارس ۱۹۹۷): يك فروند هواپيماى فالكن-۲۰ ارتش ايران در اردبيل سقوط كرد و همه ۴ سرنشين آن كشته شدند.
سال ۱۳۷۳
۱۵ دى ۱۳۷۳ (۵ ژانويه ۱۹۹۵): هواپيماى جت لاكهيد ارتش ايران در نزديكى اصفهان چند دقيقه پس از برخاستن از پايگاه شهيد بابايى، سقوط كرد و همه ۱۲ سرنشين آن از جمله سرلشكر منصور ستارى، فرمانده نيروى هوايى ارتش كشته شدند۱۸. مهر ۱۳۷۳ (۱۰ اكتبر ۱۹۹۴): هواپيماى فوكر۲۸ شركت هواپيمايى آسمان كه در مسير اصفهان به تهران در حركت بود در كوه هاى كركس در نزديكى نطنز سقوط كرد و همه ۶۶ سرنشين آن كشته شدند.
سال ۱۳۷۲
۲۴ آبان ۱۳۷۲ (۱۵ نوامبر ۱۹۹۳) هواپيماى آنتونوف-۱۲۴ در نزديكى كرمان سقوط كرد و همه ۱۷ سرنشين آن كشته شدند.
سال ۱۳۷۱
۱۹ بهمن ۱۳۷۱ (۸ فوريه ۱۹۹۳): هواپيماى توپولوف-۱۵۴ شركت ايران ايرتور با يك هواپيماى سوخو-۲۴ متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در نزديكى تهران تصادف كرد. در اين حادثه ۱۳۴ نفر كشته شدند. ۶ ارديبهشت ۱۳۷۱ (۲۶ آوريل ۱۹۹۲): هواپيماى فوكر-۲۷ نيروى هوايى ارتش جمهورى اسلامى ايران در نزديكى ساوه سقوط كرد و ۳۹ سرنشين آن كشته شدند.
سال ۱۳۷۰
۳ خرداد ۱۳۷۰ (۲۴ مه :۱۹۹۱ هواپيماى ايلوشين-۷۶ در نزديكى كرمانشاه سقوط كرد و ۴ سرنشين آن كشته شدند.
سال ۱۳۶۷
۱۲ تير ۱۳۶۷ (۳ ژوئيه ۱۹۸۸): هواپيماى ايرباس آ-۳۰۰ در پرواز شماره ۶۵۵ ايران اير، به وسيله ناو جنگى وينسنت آمريكا در خليج فارس هدف قرار گرفت و تمام ۲۹۰ سرنشين آن كشته شدند.
سال ۱۳۶۵
۱۱ آبان ۱۳۶۵ (۲ نوامبر ۱۹۸۶): يك فروند هواپيماى سى-۱۳۰ نيروى هوايى ارتش جمهورى اسلامى ايران در زاهدان سقوط كرد و ۹۸ سرنشين آن كشته شدند.
سال ۱۳۶۰
۷ مهر ۱۳۶۰ (۲۹ سپتامبر ۱۹۸۱): يك فروند هواپيماى سى-۱۳۰ ارتش ايران در كهريزك سقوط كرد و ۸۰ سرنشين آن كشته شدند.
سال ۱۳۵۹
۳۱ خرداد ۱۳۵۹ (۲۱ ژوئن ۱۹۸۰): هواپيماى بوئينگ ۷۲۷ ايران اير كه در مسير مشهد-تهران پرواز مى كرد سقوط كرد و ۱۲۸ نفر از سرنشينان آن كشته شدند.