Sonntag, 19. Juli 2009

دوستانی که همیشه زود جوگیر میشن! بخوانند لطفا،سخنان غافلگیرکننده محمد خاتمی

راه حل بحران کنونی

انجام یک رفراندم است

توصیه‌های آقای هاشمی حداقل‌هایی است كه می‌تواند فضای عمومی را تلطیف كرده و اعتماد از دست رفته را برگرداند و من در اینجا نكته‌ای را اضافه می كنم و به صراحت می گویم راه برون ‌رفت از بحران فعلی، اتكا به ارای مردم و برگزاری رفراندوم قانونی است. این رفراندوم بایستی از سوی نهادهای بی‌طرف نظیر مجمع تشخیص مصلحت انجام پذیرد. بایستی از مردم پرسید آیا وضعیت پیش آمده(نتیجه اعلام شده انتخابات) مطلوب است و از آن راضی هستند؟ اگر اكثریت مردم این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم. ما از ابتدا عنوان كردیم كه برای بازگرداندن اعتماد مردم راه قانونی وجود دارد و مورد توجه قرار نگرفت.
رایزنی های مهم در مشهد

آقای خاتمی در این دیدار که روز یکشنبه ۲۸ تیر ماه ۱۳۸۸ (۱۹ ژوئیه ۲۰۰۹) در دفتر مجمع روحانیون مبارز و با حضور تعدادی از اعضای بلندپایه این تشکل روحانی از جمله محمد موسوی خوئینی ها، علی اکبر محتشمی پور، مجید انصاری، مهدی امامی جمارانی و محمد موسوی بجنوردی برگزار شد، از گفته ها و پیشنهادهای علی اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران استقبال کرد.

در همین حال مجمع روحانیون مبارز هم با صدور پنجمین بیانیه خود پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، بر راه حلی مشابه تاکید کرد و این راه حل را بر اساس "نص صریح قانون اساسی" دانست.

این تشکل سیاسی در بیانیه خود با انتقاد از حملاتی که در جریان انتخابات علیه علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت، توصیه کرده پیشنهادهای آقای هاشمی عملی شود.

مجمع روحانیون مبارز تاکید کرده که "اعتماد حداقل میلیون‌ها انسان نسبت به روندانتخابات سلب شده است" و خواستار آن شده که "به جای اصرار برروش‌های ناکارآمد که تاکنون نتیجه‌ای جز سلب اعتماد بیشتر نداشته است، دریک همه‌پرسی که عموم ملت ایران بتوانند آزادانه در آن شرکت کنند، نسبت بهآنچه اتفاق افتاده است، نظرخواهی شود."

این تشکل سیاسی خواستار آن شده که همه پرسی "زیر نظر نهادو مرجعی بی‌طرف و مورد اعتماد مردم" صورت گیرد.

دیدار خاتمی با خانواده بازداشت شدگان

یکی از حاضران در این جلسه به بی بی سی فارسی گفت آقای خاتمی در این باره گفته است: "توصیه های آقای هاشمی حداقل هایی است که می تواند فضای عمومی را تلطیف کرده و اعتماد از دست رفته را برگرداند و من در اینجا نکته ای را اضافه می کنم و به صراحت می گویم راه برون رفت از بحران فعلی، اتکا به آرای مردم و برگزاری رفراندوم قانونی است."

وب سایت موج سبز آزادی نیز که گردانندگان آن از حامیان میرحسین موسوی هستند، گزارش مفصلی از این جلسه منتشر کرده و گزارش داده است آقای خاتمی پیشنهاد داده این رفراندوم را باید نهادهای بی طرف "نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام" برگزار کنند و گفته است: "باید از مردم پرسید آیا وضعیت پیش آمده مطلوب استو از آن راضی هستند؟ اگر اکثریت مردم این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم."