Freitag, 10. Juli 2009

روزنامه گاردین: مجتبی خامنه ای پشت کودتا و سرکوب است!

روزنامه گاردین دیروز(4 شنبه) به نقل از یک "منبع بلندپایه سیاسی" در ایران گزارش داد که کنترل بسیج به مجتبی خامنه ای، پسر علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی سپرده شده است. گاردین منبع خبری خود را یک سیاستمدار ارشد با پیوندهای قوی با دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی اعلام کرد. این منبع گفته است: "این بازی تمام نشده. تازه شروع شده است." وی گفت که مجتبی خامنه ای نقشی اساسی در سازمان دادن پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات 22 خرداد بازی کرد و از طریق کنترل مستقیم بسیج، تظاهرات مخالفان - که با تلفات در میان معترضان همراه بود – را رهبری کرد.

مقام های ایرانی شمار کشته ها در تظاهرات مخالفان را 20 نفر اعلام کرده اند اما گاردین به نقل از یک پزشک تهرانی می نویسد که شمار واقعی تلفات خشونت ها بسیار بیش از این است و در هفته اول تظاهرات تنها در بیمارستانی که او کار می کرده 38 نفر جان باخته اند. بسیجی ها قتل تظاهرکنندگان را پنهان کرده و بر پزشکان فشار آورده اند که در این مورد با کسی صحبت نکنند.

سیاستمدار ایرانی که با گاردین صحبت کرده گفته است: "مجتبی فرمانده کودتا است. بسیجی ها تحت فرماندهی مجتبی هستند، اما نام او همواره در این ماجراها مخفی است. دولت هرگز نام او را ذکر نمی کند. همه از این موضوع عصبانی هستند. مرجعیت و روحانیون عصبانی هستند، محافظه کاران خیلی عصبانی هستند و به شدت از مجتبی انتقاد دارند. این وضعیت نمی تواند ادامه یابد چون این همه شخصیت در سطوح بالا با آن مخالفند."

پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران که این کشور را درگیر بحرانی عمیق کرد، حدس و گمان های زیادی درباره نقش مجتبی خامنه ای در انتخابات منتشر شد.

اطلاعات زیادی درباره او که پسر دوم رهبر جمهوری اسلامی است وجود ندارد. خامنه ای رهبر ایران به دلیل تحولات اخیر مقدار زیادی از نفوذ خود را در میان مراجع از دست داده است.

همین منبع گفته است شکاف هایی در داخل سپاه پاسداران وجود دارد. علی جعفری فرمانده کل سپاه و علی فضلی فرمانده سپاه در استان تهران با قدرت گرفتن مجتبی خامنه ای مخالفند.

گاردین از قول همین منبع اضافه می کند: بیانیه های تندی که به نام سپاه صادر می شود و تظاهرکنندگان را به "برخورد قاطعانه" تهدید می کند، کار بخش های سیاسی و روابط عمومی سپاه است که تحت نفوذ احمدی نژاد قرار دارد و نمایانگر یک موضع واحد در سپاه نیست. درحالیکهاکثر تحلیلگران سپاه پاسداران را یک گروه یکدست که کاملا پشت سر رژیم است ارزیابی می کنند.