Freitag, 26. Juni 2009

خبرنگار سی.ان.ان: گفتند گزارش مثبت ندهی، امنیتت را تضمین نمی‌کنیم

۱۳۸۸/۰۴/۰۵
رضا سیاح، خبرنگار سی‌ان‌ان در ایران، روز پنج‌شنبه گفت که وزارت اطلاعات ایران از تضمین امنیت جانی او، در صورتی که از ایران «گزارش مثبت» مخابره نکند، سلب مسئولیت کرده است.

آقای سیاح که خود متولد ایران است و در سال ۱۳۵۷ با خانواده خود از ایران به آمریکا مهاجرت کرده است روز گذشته در آتلانتای آمریکا، مقر سی‌ان‌ان، افشا کرد که مأموری از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از او خواسته است از اوضاع ایران گزارش مثبت بدهد.

این خبرنگار سی.ان.ان که مجبور به ترک ایران شده است گفت: «این مأمور به من گفت که اگر تعهدنامه امضا نکنی باید در عرض ۲۴ ساعت اینجا را ترک کنی و اگر ترک نکنی ما نمی‌توانیم امنیت تو را تضمین کنیم.»

آقای سیاح در مصاحبه‌های خود اشاره کرد که درست پس از سخنرانی رهبر ایران در نماز جمعه هفته گذشته «سرکوب وحشیانه» مردم توسط «بسیجی‌های لباس‌شخصی که به هیچ کس جواب نمی‌دهند» آغاز شده است.

رضا سیاح روز پنج‌شنبه در آتلانتای آمریکا، مقر سی.ان.ان، در تمام برنامه‌های این شبکه نه بر صندلی مصاحبه‌کننده، بلکه بر صندلی مصاحبه‌شوندگان نشست تا از مشاهدات خود در ایران بگوید.

او در برنامه «بک‌استوری» با اجرای مایکل همز تعریف کرد که «لباس‌شخصی‌ها در مقابل چشمان من دختری حدوداً ۱۴ ساله را زدند و وقتی مردی به این کار آنها اعتراض کرد این مرد را با باتوم به باد کتک گرفتند و مردی دیگر که کاری از دستش برنمی‌آمد از آن چه می‌دید به پهنای صورت اشک می‌ریخت.»

خبرنگار سی‌ان‌ان چهار روز پس از آن برای ملاقات با این مأمور وزارت اطلاعات به «وزارت ارشاد» فراخوانده شده است که سی.ان.ان از پوشش اخبار ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری منع شده بود.

در مدت چهار روزی که آقای سیاح هیچ گزارشی از ایران مخابره نکرد، شبکه سی‌ان‌ان با تکیه بر گزارش شهروندان خبرنگار ایرانی و فیلم‌ها و عکس‌هایی که از ناآرامی‌های ایران بر اینترنت قرار می‌گرفت به پوشش