Montag, 22. Juni 2009

درگیری های کوچه به کوچه در مرکز شهر

تبریز

امروز تبدیل شد به تهران روز شنبه

تهران

از صبح تا 6 بعد از ظهرامروز


امروز، مردم خود را به میدان 7 تیر رساندند. مردم شمع به دست درمیدان 7 تیر در سکوت کامل روی زمین نشستند. گارد ویژه اندک زمانی پس از این تجمع خود را به میدان مذکور رساند و حمله به مردم را آغاز کرد. عزاداری با شمع و شال سبز علاوه بر میدان هفت تير، در كريمخان، سنايي، و پارك لاله تهران نیز گزارش شده که به تمام آنها نیروهای ضد شورش حمله کرده اند. تهران کاملا چهره یک شهر نظامی را به خود گرفته و در تمام نقاط حساس آن نیروهای انتظامی و نظامی مستقر شده اند. چماق بدستان در فاصله ای از این نیروها، در داخل اتومبیل های ویژه سنگر گرفته اند و منتظر فرمان حمله به مردم اند. برای نمونه، پارک لاله و ورزشگاه شیرودی تبدیل به پایگاه نیروهای ضد شورش و لباس شخصی ها شده است. حتی لباس شخصی ها در پارک لاله چادر زده اند. گفته می شود 2 هزار نیرو در این پارک جمع کرده اند. تلویزیون سی ان ان در آن بخش از برنامه خود که در امریکا پخش می شود، از ورود تهران به مرحله نوین گزارش داده است. در این گزارش آمده که کنترل پایتخت از دست حکومت خارج می شود و مردم در محلات جنوبی و شمالی تهران خود را آماده مقاومت های شبانه می کنند و حتی سنگر می بندند و به هم طرز ساختن کوکتل مولوتف و مقابله با گاز اشک آور و طرز کمک به مجروحان را یاد می دهند.

معلوم نیست گزارش سی ان ان از کدام منبع بدست آمده، اما در تهران از گزارشی صحبت می شود که نیروی انتظامی برای مقامات ارشد نظام تهیه کرده است. بموجب این گزارش نهادهای نظامی (اعم از بسیج و نیروی انتظامی) شب ها کنترلی بر تهران ندارند و در گیری ها به مناطق فقیر نشین تهران نزدیک می شود.

در چنین فضائی، خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که قرار است نماز جمعه این هفته را نیز رهبر بخواند.

پشت این ظاهر مصمم برای سرکوب مردم، اوضاع به گونه ای دیگر است. در صدا و سیما دو دستگی میان کارمندان بوجود آمده است. عده ای مخالف موضع گیری های یکطرفه این رسانه علیه مردم و به نفع دولت و عده ای موافق پیشنهاد علی لاریجانی برای باز شدن درهای صدا و سیما به روی مردم و انعکاس اندک اخباری که در شهر جریان دارد. در ادامه همین دو دستگی، عده ای از کارمندان صدا و سیما مرخصی گرفته و سر کار حاضر نمی شوند تا نقشی در موضع گیری های یکجانبه این روزهای صدا و سیما نداشته باشند. اخبار کشتارهای خیابانی و بویژه تصاویری که به صدا و سیما رسیده اما پخش نشده، موجی از واکنش عاطفی را در این رسانه بوجود آورده است.

سخنگوی وزارت خارجه "قشقاوی" امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی بی بو و خاصیت که در آن دهها خبرنگار بدلیل دستگیری غایب بودند شرکت کرد. او گفت که وزیر خارجه "متکی" مطابق برنامه از قبل اعلام شده به ایتالیا سفر نخواهد کرد. البته او نگفت که وزارت امور خارجه ایتالیا در اعتراض به سرکوب مردم در ایران گفته است: اگرسرکوب مردم در ایران ادامه بیابد، ایتالیا اجازه ورود وزیر خارجه ایران به ایتالیا را نخواهد داد.

بصورت همزمان، روزنامه "رپوبلیکا" ایتالیا مدعی شد که بسیاری از اعضای مجلس خبرگان ایران خواهان برکناری و یا کنترل شورائی رهبر ایران هستند و آیت الله سیستانی نیز که نگران جنگ داخلی در ایران است و از این خواسته حمایت می کند. رپوبلیکا مدعی شده که هاشمی رفسنجانی نقش مهمی در شکل گیری چنین اجماعی از میان خبرگان رهبری و در تماس با آیت الله سیستانی دارد. این نشریه ننوشت که منبع خبرش کیست و مستنداتش کجاست؟

در این میان بیانیه ای با امضای سپاه پاسداران منتشر شد که تاکید بر مقابله با مخالفان نتایج اعلام شده انتخابات را دارد. این اعلام آمادگی بی ارتباط با اطلاع از محتوای گزارش نهائی شورای نگهبان در باره نتایج انتخابات نیست که قرار است تا 24 ساعت و حداکثر 48 ساعت دیگر منتشر شود تا بر آنچه بعنوان نتیجه انتخابات اعلام شده مهر تائید بزند. سپاه از بیم تشدید واکنش های مردمی، پس از این اطلاعیه، از هم اکنون اعلام آماده باش کرده است. حتی از صبح امروز در حوالی میدان آزادی چند تانک را بصورت مانور عبور داده است!