Donnerstag, 25. Juni 2009

یک لیوان اب بدهید به اقای محسن رضایی لطفا(" آرای رضایی در بازشماری کاهش هم داشته است"

نماینده محسن رضایی: سخنگوی شورای نگهبان خلاف می گوید

یک عضو ستاد انتخاباتی محسن رضایی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان که گفته بود آرای آقای رضایی در بازشماری "کاهش هم داشته است"، واکنش نشان داد و او را به "خلاف گویی" متهم کرد.

علی احمدی، نماینده آقای رضایی برای پیگیری شکایات انتخاباتی، روز چهارشنبه ۳ تیر (۲۴ ژوئن) گفت که بازشماری آرا "به دلیل عدم همکاری شورای نگهبان و وزارت کشور در هیچ یک از استان ها و حوزه های مورد توافق صورت نگرفته است".

پیش تر عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از اعلام انصراف آقای رضایی از پیگیری شکایتش استقبال کرده بود، اما در عین حال گفته بود: "نتایجی که از بازشماری های صورت گرفته به دست آمد، نشان از افزایش میزان آرای آقای رضایی ندارد و در یکی دو مورد کاهش هم داشته است".

اما سخنگوی آقای رضایی انجام بازشماری آرا را تکذیب می کند.

آقای احمدی گفته است: "بیش از ۲۰۰ نماینده محسن رضایی از روز ۳۱ خرداد به مدت ۲ روز در ۸۰ حوزه انتخابیه مورد توافق با شورای نگهبان آماده بازشماری آرا بودند، اما ضمن عدم دریافت اطلاعات مورد نیاز به دلیل عدم همکاری شورای نگهبان و وزارت کشور در هیچ یک از استان ها و حوزه های مورد توافق، بازشماری آرا تا پایان مهلت قانونی آغاز نشد".

او گفته است: "در استان کرمانشاه هم که بازشماری آغاز شده بود، به دلیل عدم دسترسی نمایندگان آقای رضایی به فرم های کنترلی لازم و فرم های کلیدی ۲۲، ۲۳، ۲۸ و ۲۹ بازشماری در همان ابتدا متوقف شد.

ما خواستار آن بودیم که حداقل برگه های تعرفه موجود در هر صندوق با ته برگ های تعرفه تطبیق داده شود، یا لااقل مطمئن شویم که دستخط و رنگ خودکار نویسنده اطلاعات تعرفه با رأی نوشته شده در آن یکی است، که این امکان فراهم نشد.

نماینده محسن رضایی

در همین حال وزارت کشور ایران تصویر صورت جلسه هایی را در سایت رسمی خود منتشر کرده است که به شهرستان های روانسر، گیلانغرب و صحنه در استان کرمانشاه مربوط است و امضاهایی به عنوان امضای نمایندگان آقای رضایی زیر آن دیده می شود.

بر اساس این ۳ صورتجلسه، بازشماری بعضی صندوق ها انجام شده و تغییری در نتیجه مشاهده نشده است.

اما نماینده آقای رضایی گفته است: "ما خواستار آن بودیم که حداقل برگه های تعرفه موجود در هر صندوق با ته برگ های تعرفه تطبیق داده شود، یا لااقل مطمئن شویم که دستخط و رنگ خودکار نویسنده اطلاعات تعرفه با رأی نوشته شده در آن یکی است، که این امکان فراهم نشد".

آقای احمدی می گوید پیش تر با شورای نگهبان بر سر این موارد توافق شده بود، "اما علی رغم این توافق بازشماری صورت نگرفت".

مقایسه دستخط و خودکار به کار رفته در نوشتن برگ رأی و ته برگ ها از این جهت اهمیت دارد که اگر هر دو را یک نفر نوشته باشد، نشان می دهد که تقلب صورت گرفته است.

نماینده آقای رضایی هشدار داده است که اگر شورای نگهبان و ستاد انتخابات کشور آنچه را در مورد کاهش رأی آقای رضایی در بازشماری گفته اند تکذیب نکنند یا به گفتن چنین سخنانی ادامه دهند، "مجبور خواهیم شد مکاتبات با شورای نگهبان و دلایل و مستنداتی که منجر به انصراف و عدم پیگیری آقای رضایی از بازشماری آرا شده است را منتشر کنیم".

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران تاکنون چند بار تأکید کرده است که رسیدگی به اعتراضات در مورد انتخابات باید توسط شورای نگهبان صورت گیرد.

او ضمن ابراز اطمینان از صحت انتخابات، پیشنهاد بازشماری بعضی صندوق ها در حضور نمایندگان نامزدها را هم مطرح کرده بود.