Dienstag, 16. Juni 2009

جنبش سبز، خونین شد

سعید مسعودی ـ مهدی شکیبایی

راهپیمایی مسالمت آمیز میلیون ها نفر از مردم ایران که به دعوت میرحسین موسوی و در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، به خیابان ها آمده بودند، دیشب در آخرین لحظات به درگیری کشیده شدو بر اساس گزارش های رسمی، یک نفردر آن جان باخت. به این ترتیب بر تعداد جان باختگان اعتراضات سراسری ایران - که در تهران شایع است حداقل 6 نفر بوده اند - یک نفر اضافه شد. گفته می شود قرارست مراسم هفت و چهلم کشته شدگان حوادث اخیر به زودی در نقاط مختلف کشوربرگزار شود.

در این راهپیمایی عظیم که بسیاری از ناظران داخلی و خارجی آن را با راهپیمایی های عاشورا و تاسوعا در دوران انقلاب مقایسه کرده اند، میرحسین موسوی و محمد خاتمی در سخنان کوتاهی ضمن دعوت مردم به پرهیز از اقدامات تحریک آمیز، تاکید کردند که برای احقاق حق مردم ایران با تمام توان ایستاده اند. حضورمهدی کروبی در این تظاهرات در حالیکه شالی سبز بر گردن داشت، نشان دیگری از عزم جدی اصلاح طلبان برای ایستادن در کنار مردم تلقی شده است.

از پیچ شمیران تا آزادی

میدان انقلاب تا حوالی ساعت 3 ظهر، حالت منتظری را داشت که ترجیح می دهداز علت انتظار خود سخن نگوید. این وضعیت به ویژه ناشی از آن بود که برگزاری این راهپیمایی به علت مسدود بودن منابع خبری و اخبار ضد و نقیضی که در مورد آن پخش می شد، حتمی به نظر نمی رسید. در واقع پس از آنکه وزارت کشور با درخواست ستاد مهندس میرحسین موسوی برای برگزاری این راهپیمایی مخالفت کرد و به دنبال دیدار آیت الله خامنه ای با موسوی، اخبار حکایت از آن داشت که این راهپیمایی لغو شده ست. حتی از قول دعوت کنندگان مردم به راهپیمایی نیز بیانیه هایی منتشر شد که برگزاری آن را در فضای مبهمی تر قرار داد. با این حال در فضایی که به نظر می رسیدمردم وکسبه محل به زندگی وامورات روزمره خود مشغولند، راهپیمایان به تدریج ظاهر و همزمان نیروهای ضدشورش نیز درچهارسمت میدان انقلاب مستقرشدند.