Sonntag, 14. Juni 2009

اعتراض غرب به سرکوب تظاهرکنندگان ایرانی

مقام های بلندپایه چند کشور عمده غربی برای اولین بار مواضع صریحی در مورد انتخابات ایران و وقایع پس از انتخابات که با تظاهرات خودجوش بسیاری از هواداران میرحسین موسوی و برخورد شدید نیروهای ضدشورش با آنها همراه بود، اتخاذ کرده اند.

همزمان گزارش می شود که بسیاری از مردم تهران با رفتن روی بام ها شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر داده اند.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه اعتبار نتایج انتخابات ایران را زیر سوال برد و فرانسه و آلمان نیز سرکوب "بی رحمانه" و "خشن" مخالفان را محکوم کردند.

آقای بایدن در مصاحبه با تلویزیون ان بی سی آمریکا گفت: "سوالات خیلی زیادی درباره چگونگی برگزاری این انتخابات وجود دارد."

او افزود: "مسلما اینطور که آنها درحال سرکوب حق بیان، سرکوب اجتماعات، و شیوه برخورد با مردم هستند، تردیدهای کاملا جدی در مورد (صحت انتخابات) پیش می آورد."

وی از گفتن اینکه آیا آمریکا نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت یا نه خودداری کرد اما گفت که این کشور سیاست خود برای تعامل با ایران بر سر برنامه اتمی را پی خواهد گرفت.

روز یکشنبه در تهران محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، که وزارت کشور او را برنده رای گیری اعلام کرد، برای جمعیت بزرگی از طرفداران خود سخنرانی کرد اما در همین حال هواداران میرحسین موسوی برای دومین روز متوالی به اعتراضات خود ادامه دادند.

آقای موسوی که می گوید در آرا تقلب شده است، در این روز از هوداران خود خواست به گونه ای مسالمت آمیز، صدای اعتراض خود را به گوش دولت برسانند.

آقای احمدی نژاد در واکنش به انتقادها، انتخابات را سالم و دقیق توصیف کرده و اعتراضات را به خشم طرفداران تیم بازنده پس از بازی فوتبال تشبیه کرده است.

درگیری میان پلیس و مخالفان احمدی نژاد روز یکشنبه در تهران ادامه یافت و چندین بخش شهر توسط مقام ها مسدود شد تا از گسترش ناآرامی ها جلوگیری شود.

خبرگزاری رویتر گزارش داد که پلیس به یک گروه دو هزار نفره از دانشجویان که در دانشگاه تهران تظاهرات می کردند یورش برده است.

احمد رضا رادان معاون رئیس پلیس تهران به خبرگزاری رسمی ایرنا گفته است که بیش از 170 نفر از جمله "ده نفر از طراحان شورش ها" در تهران دستگیر شده اند.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس از تهران گزارش می دهد که درست پس از غروب آفتاب، صدای "مرگ بر دیکتاتور" مخالفان آقای احمدی نژاد که بر بام خانه ها تجمع کرده بودند طنین انداز شده است. بنابه این گزارش این اقدام نمادین یادآور طنین "الله اکبر" انقلابیون در مخالفت با رژیم شاه بود.

اعتراض فرانسه، آلمان و هلند