Sonntag, 21. Juni 2009

روسيه: نيروگاه بوشهر را نمي‌سازيم چون ...

سرويس بين‌الملل «تابناك» ـ روس‌ها با ايراني‌ها در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر همكاري نمي‌كنند، زيرا بر اين باورند كه بايد حجم تسليحات هسته‌اي در منطقه كاهش يابد.

«الشرق‌الاوسط» با بيان موضوع بالا در تحليل فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و همكاري روسيه در راه‌اندازي نيروگاه هسته‌اي بوشهر نوشت: بنا بر اين تحليل، روسيه در توافق با آمريكا، يكجانبه و داوطلبانه به كاستن زرادخانه‌هاي هسته‌اي خود اقدام كرده و همكاري نكردن با ايران در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر نيز در همين راستاست.

اين روزنامه سعودي در ادامه مدعي شد: روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه آينده، نمايندگان ارشد هسته‌اي روسيه و آمريكا در ژنو گرد هم مي‌آيند تا برنامه كاهش تدريجي جنگ‌افزارهاي هسته‌اي در منطقه را بررسي كنند.

در سال 1991 دو كشور آمريكا و روسيه، قراردادي را امضا كردند كه طي آن بايد دو كشور در بيست سال، معادل يك‌سوم ادوات جنگي هسته‌اي خود را نابود كنند كه با بروز برخي حوادث جهاني، اين معاهده اجرايي نشد و اكنون بار ديگر دو كشور تصميم گرفته‌اند از حجم تأسيسات جنگ‌افزاري هسته‌اي بكاهند و ظاهرا روسيه نيروگاه بوشهر را قرباني اين ضمانت كرده است.

هرچند الشرق‌الاوسط همواره مواضع و تحليل‌هايي عليه ايران در موضوعات گوناگون به ويژه هسته‌اي داشته است، اما طرح اين موضوع مي‌طلبد تا بار ديگر ايران، روس‌ها را به پايان دادن هر چه سريعتر اين نيروگاه الزام كند.