Montag, 15. Juni 2009

روزنامه هاي آلمان : كودتاي بيشرمانه

روزنامه مورگن پست در سر مقاله خود مي‌نويسد، صرف نظر از مسئله تقلب در انتخابات، حباب توهمات غرب با پيروزي مجدد احمدي‌نژاد از بين رفت.

در كشورهاي غربي اينگونه وانمود مي‌شود، كه گويا در ايران انتخاباتي آزاد و دمكراتيك ميان نامزدها در جريان بوده است. در حقيقت، تقلب و تخلف در انتخابات ايران با گزينش نامزدها از سوي شوراي نگهبان آغاز شده بود.

خطر سركوب خونين اعتراضات

اگر ادعاهاي موسوي، مبني بر تقلب در ابعادي چنين غول‌آسا، صحت داشته باشد، حاكي از آنست، كه دستگاه سلطه رژيم، با نيرويي موثر در كشور اختيار عمل را همچنان در دست دارد.

به گفته مفسر مورگن پست، ايران تنها از اقشار مياني شهري و مدرن تشكيل نشده، و ظاهراً احمدي‌نژاد در انتخابات اخير موفق شد، اقشار و گروه‌هاي تهيدست را گرد شعارهاي خود به پاي صندوق‌هاي راي كشاند. اما مهم‌تر از آن، احمدي‌نژاد متكي به نهادهاي سركوب، از جمله سپاه پاسداران است.

در رسانه‌هاي تبليغاتي ايران اينگونه وانمود مي‌شود، كه گويا ابر قدرت آمريكا در مقابل جمهوري اسلامي به زانو افتاده است. براي بسياري از ايرانيان برنامه اتمي، نماد اعتماد به نفس ملي به شمار مي‌آيد.

حتا با اعتراضات نيرومند نيز نمي‌توان واقعيت‌هاي موجود در ايران را تغيير داد. بيشتر احتمال آن مي‌رود، كه اين اعتراضات به صورت خونيني سركوب شوند. غرب بايد خود را براي چهار سال زمامداري مجدد احمدي‌نژاد آماده كند. براي اوباما نتيجه اين انتخابات يك ناكامي به شمار مي‌آيد. خط مشي تهاجمي رئيس‌جمهور آمريكا براي نزديكي به جهان اسلام، با پيروزي افراط‌گرايان در تهران به مانعي بزرگ برخورد كرده است.

نتايج افسانه‌اي انتخابات

جمهوري اسلامي يكي از شديد‌ترين و بازترين مبارزات انتخاباتي در طول تاريخ خود را پشت سر نهاد. روند اين انتخابات نيز با شگفتي فراوان از سوي جهانيان دنبال ‌شد.

روزنامه تاگس اشپيگل درباره نتايج انتخابات مي‌نويسد:« به گفته مسئولان دولتي ميزان شركت مردم در اين انتخابات‌، تمامي ركوردهاي گذشته را شكسته است، اما مقامات رسمي نتيجه‌اي را اعلام كردند، كه بوي گند آن به آسمان رسيده و حتا حاكمان كرملين در زمان شوروي نيز از ارايه آن شرم داشتند.»

خبرگزاري ايرنا، نيم ساعته پيش از بسته شدن محل‌هاي راي‌گيري، خبر پيروزي قاطع احمدي‌نژاد را منتشر ساخت.

كمي پس از آن، مسئول ستاد انتخابات كشور، اعلام كرد، كه از ده درصد آراي شمارش شده، احمدي‌نژاد دو سوم آرا را از آن خود ساخته است. وزارت كشور ايران با صحنه‌سازي، ساعت به ساعت آمار داده شده نخستين را تاييد و تكميل كرد. در ايران به علت نبود نظرسنجي‌هاي موثق نمي‌توان به صراحت پيش از شمارش قطعي آرا، چنين برآوردهايي را انجام داد.

اما در اين انتخابات موارد متعددي از تخلفات مشهود بود. بطور مثال از حضور ناظران انتخاباتي در محل‌هاي راي‌گيري جلوگيري مي‌شد. سيستم‌هاي ارتباطي تلفن و اينترنت دچار اختلال شدند.

روزنامه تاگس اشپيگل در پايان مي‌نويسد:«با اعلام نتايج افسانه‌اي براي احمدي‌نژاد، رژيم از كشاندن انتخابات به دور دوم جلوگيري كرد. در هفته‌هاي آينده روشن خواهد شد، كه آيا اين كودتاي بي‌شرمانه مي‌تواند اعتراضات مردم را مهار كند؟